Vinkkejä betonille


Kilpakuskin parhaat vinkit by Niilo L., 6.9.2022
Krossiradan pinta on vaihtunut taas betoniksi, ja on aika laittaa autojen säädöt uuteen uskoon. Alta löytyy muutamia kikkoja, joista saattaisi olla apua uusia säätöjä miettiessä.



Maltilliset tehot:

Kovapitoisiin alustoihin verrattuna kaasun käytö on betonialustalla aivan erilaista. Tehoa ei kovin paljon tarvitse, ja tehon pitää kasvaa pehmeästi kaasulle tultaessa. Liukkaalla alustalla renkaiden pyörimistä ei juurikaan rajoita mekaaninen pito, jolloin liiat kierrokset moottorin päässä näkyvät suoraan pidon rikkoutumisena. Nopeudensäätimestä kannattaakin säätää teho sellaiseksi, että se ei kasva turhan äkisti, ja tätä tietysti tehostetaan käyttämällä kaasusormea maltillisesti. Myös jarrua kannattaa ehdottomasti rajoittaa, jotta auto ei lähde hallitsemattomaan sivuluisuun heti, kun jarrua painaa vähänkin liikaa. Sähköpuolen muutosten lisäksi välitysten pidentäminen yleensä auttaa rauhoittamaan autoa.

Jos auto on edelleen vaikka turffisetupissa, ja hinku radalle päihittää intressit säätää autoa, voi hätäapuna käyttää kaasun EPA-asetusta ohjaimesta. Laskemalla kaasun ääritehoa ohjaimesta auton tehoista saa ajettavat, vaikka sillä ei optimaalisia asetuksia saavutetakkaan.



Löysää ja löysää: 


Monesti kovapitoiselta turffilta betonille tultaessa autosta pitää löysentää yhtä sun toista. Tasauspyörästöt ovat monesti melko jäykkiä turffisetupeissa, mutta liukkaalle tultaessa niiden löysentäminen saattaa tuoda autoon lisää sivuttaispitoa. Takavetoisissa autoissa tämä tarkoittaa löysempiä öljyjä ratasdiffiin, tai kokonaan kuuladiffiin siirtymistä. Nelivetoisissa autoissa löysemmät öljyt yleensä auttavat radan ollessa liukkaimmillaan.


Etenkin liukkaammilla betonialustoilla kannattaa takavetoisessa autossa ehdottomasti kokeilla 2-rattaista ratasdiffiä löysemmillä öljyllä, mikäli ei halua kuuladiffiin vaihtaa. Radan pinnan kehittyessä ja pidon kasvaessa diffejä voi taas jäykistää saadakseen autoon lisää vetoa mutkasta poistuessa.


Iskunvaimentimet ovat betonisetupeissa monesti myös löysemmät kuin turffisetupeissa. Kannattaakin ehdottomasti kokeilla löysempiä öljyjä sekä jousia, ja miksipäs ei vaikka mäntiä useammilla rei’illä. Ei kuitenkaan kannata löysentää kaikkia iskunvaimentimien osuuksia kerralla, koska erilaisilla yhdistelmillä saavutetaan erilaisia asioita. 



Maavaraa:


Maavaraa on yleensä hyvä lisätä betonille tultaessa. Korkeampi alusta elää enemmän, jolloin painonsiirron myötä pito saadaan sinne, missä sitä tarvitaan. Yleisimmissä setupeissa takavetoisissa autoissa maavarat liikkuvat noin 18-22mm välillä, ja nelivedoissa noin 16-20mm välillä. Näitäkin korkeammat asetukset eivät kuitenkaan ole myöskään tavattomia.



Painopisteen sijoittaminen:


Liukkailla alustoilla ajettaessa painopisteen merkitys on suuri. Kovemmalla pidolla painopisteen liikuttaminen on suosittu tapa lisätä eteen tai taakse pitoa niin takavetoisissa kuin nelivetoisissakin autoissa. Liukkailla alustoilla painon sijoittaminen jompaan kumpaan päähän autoa monesti hankaloittaa ajamista lisäämällä ns. “vasaraefektiä”. Tämän huomaa helpoiten takavetoisella RC drifting-autolla. 


Taitavimmat drifting-kuljettajat sijoittavat autonsa painopisteen mahdollisimman taakse saadakseen maksimaalisen pidon vetäville pyörille, jotta auto olisi riittävän nopea pysymään kilpakumppanin perässä. tai jättämään tämän kauas taakse. 


Tällainen auto on kuitenkin äärimmäisen virheherkkä, koska pienikin liiallinen yliohjaus aiheuttaa spinnaukseṇ, jota ei voi siinä kohtaa enää välttää. Vastaavasti auto, jonka painopiste on mahdollisimman keskellä ei pidä takaa yhtä paljoa, mutta ei myöskään spinnaa ollenkaan niin herkästi, ja on virheen sattuessa monesti vielä pelastettavissa.



Rengaspeliä


Renkailla on suuri merkitys betonin kaltaisella tasaisella ja liukkaalla alustalla. Yleisimmillä Suomesta löytyvillä liukkailla radoilla kilpailijoiden valinta on Schumacherin Mini Pin-renkaat. Sekä takana, että edessä. Nelivetoisissa käytetään luonnollisesti leveää rengasta edessä, ja takavetoisissa kapeaa. Kapean mini pinnin kanssa voi joko käyttää kapeaa vannetta ilman inserttiä, tai leveää vannetta kapealla insertillä. Kannattaa kokeilla molempia, ja verrata kumpi soveltuu omaan autoon paremmin. Tarvittaessa voi käyttää myös kapeita Mini Dartteja, eivätkä nelivetoautoihin suunnitellut leveät Mini Pinnitkään ole täysin ennenkuulumaton temppu takavetoautossa.


Renkaiden sisäänajo on Mini Pinnejä käytettäessä tällaisella alustalla tärkeää. Ihan uusi rengas ei suoraan paketista pidä kovin hyvin. Paras tapa ajaa rengas sisään on ajaa sillä, vaikka auto saattaa olla melko haastava ajaa. Tämä opettaa äärimmäisissä olosuhteissa ajamista, koska auto saattaa olla hyvinkin arvaamaton. Vastaan monesti tulee paljon tilanteita, jotka vaativat kuljettajalta kykyä reagoida tilanteisiin nopeasti. Puhtaalla radalla todella matala piikki on yleensä pidon kannalta paras, koska tällöin radan kanssa kosketuksissa on mahdollisimman paljon rengasta, ilman, että renkaassa on täysin kaljuja kohtia. Pölyisellä radalla piikkiä on hyvä olla hieman enemmän, koska tällöin rengas ei ole yhtä arvaamaton irtopölyllä, kuin matalapiikkinen rengas.



Ei muuta kuin säätöjä etsimään!


Toivomme, että vinkeistämme on teille apua, mutta muistutamme, että setupit ovat kokonaisuuksia. Edessä on siis paljon kokeilemista, ja oppimiskokemuksia niin hyvässä kuin pahassakin. 



Toivotamme onnea matkaan!


Alta vielä pari setuppia, joita voi kokeilla:

Niilo Laurila B6.3 Vaasa kaakeli/betoni 2022 (Hakkilassa kannattaa käyttää 6k diffiöljyä ja lisätä tehoa)

Markku Honkanen B74.1 Kuopio betoni 2021

Teid võib huvitada ka

Picking the most suitable racing 2S shorty

When starting out a new racing class you always run into the same old question; which battery should I go for? For us who drive 1/10th scale off-road classes the task of picking a battery has been made a little easier over the last few years since we really only have to worry abo...