O.S. Engines moottorit ovat saapuneet valikoimaamme
Meiltä löytyy nyt O.S. Speed huippumallistoa rata- ja offroad-autoihin, sekä alemman hintatason koneita harrastajille. O.S. Engines on yksi vanhimmista moottorivalmistajista, ja heidät tunnetaan erityisesti moottoreidensa luotettavuudesta ja tehosta. O.S. Engines on Japanilainen yritys ja heillä moottorien laatu on selkeästi parasta mistään nitromoottorien valmistajasta.
O.S. Speed moottorit M8 luokkaan
Kisakausi M8 luokasssa on jo startannut ja ensimmäisen kisan tulokset puhuu O.S. Speed moottorien ylivoiman puolesta. Podium sijojen valtaus ja ylivoimainen edustus top 10 sijoista. Suosituimpia huippumoottoreista on ollut B2103 moottorit. Moottoria saa kahta eri mallia (Type R ja Type S), joissa erona on sylinteriputken portitus, kaasari ja jäähdytyskansi.
B2103 Type R
Suositumpi malli B2103 koneista on Type R. Tässä koneessa on korkea jäähdytyskansi, 5 | 3 porttinen sylinteri, sekä 22E kaasari. Suuren porttimäärän ansiosta Type R on malleista hieman tehokkaampi etenkin keskikorkeilla ja korkeilla kierroksilla. 22E kaasari perustuu O.S. Speed koneiden aikaisempaan 21J malliin, joka on todettu toimivaksi jo vuosien ajan. Tämä kaasari on erittäin helppo säätää ja tuottaa erittäin tasaisen tehon koko tehoalueelta. Korkea jäähdytyskansi takaa hyvän jäähdytyksen ja moottori pysyy toimintalämmössään paremmin kuumillakin keleillä. Type R on meidän omien tiimikuljettajien ykkosvalinta suomen M8 radoille.
B2103 malleista Type S edustaa modernimpaa M8 moottorien suuntaa. Tässä koneessa on matala jäähdytyskansi, 3 | 1 porttinen sylinteri, sekä 22D kaasari. Matalan porttimäärän ansiosta Type S tuottaa malleista enemmän vääntöä alhaisilla kierroksilla ja samalla kuluttaa vähemmän polttoainetta. 22D kaasari on uusi O.S. Speed kaasari, jossa on tähdätty matalaan polttoaineenkulutukseen ja parempaan kaasutuntumaan. Matala jäähdytyskansi antaa myös matalemman painon keskipisteen ja siten parantaa auton käyttäytymistä kovapitoisilla radoilla. Type S sopii parhaiten kovapitosille radoille, jossa tarvitaan hyvää vääntöaluetta ja tankinkestoa.
O.S. Maxmoottorit O.S. Engines moottoreista edullisimpia ovat Max mallin moottorit. Molemmat meidän malleista 21XR-B ja 21XZ-B käyvät M8 luokan autoihin ja 21XR-B soveltuu myös 1/8 GT luokan autoihin. Molemmat moottorit perustuvat O.S. Speed huippumalleihin, mutta niissä on säästetty esimerkiksi kampiakselin pinnoituksessa, sekä kaasari on niissä yksinkertaisempi. Harrastajalle molemmat koneet ovat parhaita mahdollisia valintoja, ja miksi ei myös budjettiaan ajattelevalle kisakuskillekin.
O.S. Speed R2104 on suunniteltu 1/8 On-Road autoihin. 9 porttinen moottori tuottaa huikean määrän tehoa samalla pitäen tehokäyrän erittäin pehmeänä. Optimoitu uusi jäähdytyskansi takaa riittävän jäähdytyksen, jotta moottori pysyy käyntilämpötilassaan.
O.S. Speed T1204 on suunniteltu 1/10 On-Road autoihin. Tämä kone on uudempi versio T2103 moottorista, jolla voitettiin vuoden 2018 maailmanmestaruus. Tässä koneessa on enemmän vääntöä alhaisilla ja keskikorkeilla kierroksilla ja jäähdytyskantta on uudistettu, jotta moottori pysyy paremmin käyntilämpötilassaan.
O.S. Speed mallistossa on kolmea eri pakoputkea, joihin saa eri mittaisia alkukäyriä 70mm ja 90mm väliltä 5mm välein. Suosituin pakoputkista on TB02 mallin putki 75mm alkukäyrällä. Kaikissa pakoputkissa on kuitenkin puolensa ja ovat eri olosuhteisiin ja ajotyyleihin sopivia.
TB01 EFRA 2042 (T-2060SC WN)
Tämä putki on O.S. Speed malliston vanhin malli ja sen takia luotettava valinta. Pehmeä alavääntö takaa hyvän ajettavuuden ja neutraalin tehoalueen. Tällä putkella ajetaan yleensä 75mm alkukäyrällä.
TB02 EFRA 2089 (T-2090SC)
Tämä putki on O.S. Speed malliston suosituin putki. Tässä on O.S. Speed putkista eniten vääntöä ja kokonaisvaltaisesti eniten tehoa. Tehoalue on kuitenkin neutraali ja tämä on erittäin hyvä putki mihin tahansa olosuhteisiin.
Tämä putki on O.S. Speed malliston uusin malli. Tämä putki takaa tasaisen toiminnan moottorille ja näin moottori on hieman helpompi säätää tällä putkella kuin muilla O.S. Speed putkilla. Ajettavuudeltaan TB03 putki on samankaltainen kuin TB02 putki, mutta huonona puolena hieman huonompi tankinkesto.
TR01 EFRA 2098 (T-2080SC)
O.S. Speed pakoputki 1/8 On-Road luokkaan. Tämä putki on varma valinta ja takaa parhaan toimivuuden O.S. Speed moottorien kanssa.