Onnittelut ensimmäisestä kunnon RC-autosta!
RC-harrastus on todella kiva tapa viettää aikaa ja oppia uutta. Meidän myymät RC-autot ovat kaikki Harrastetason autoja, se tarkoittaa että niiden suorituskyky on aivan eri luokkaa kun markettien leluautot. Lisäksi niihin saa varaosia ja niitä pystyy korjaamaan ja virittämään ja tällä voit harrastaa vuosia.
Miten sitten päästään siihen että autolla voi harrastaa vuosia?
Sillä että ajetaan autoa omien taitojen rajoissa, vältetään isoja kolareita, valitaan järkevä ajopaikka ja ennen kaikkea pidetän huolta autosta, eli huolletaan sitä, putsataan sitä ja korjataan sitä tarvittaessa. Tämän lisäksi autoa kannattaa virittää niin että se tuo itselle tarpeeksi haastetta ja ajamisen iloa.
Harrastetason autot vaativat aina jonkinmoista huoltoa, ylläpitoa ja rakkautta ja sinun kannattaakin ottaa asenteeksi että auton huolto on osa harrastusta. Samalla voi oppia asioita sekä mekaniikasta että RC-autoista jotta tulevaisuudessa vältyt vastaavasta ongelmasta.
RC-auton takuu, mitä se kattaa, mitä se ei kata?
Lyhkäisyydessään - Lähtökohtaisesti takuu kattaa valmistusviat jotka ovat olleet autossa ostovaiheessa.
Mitä takuu ei kata?
Lyhkäisyydessään - Takuu ei kata jos auto hajoaa törmäyksen seurauksena tai siitä että kivi on päässyt väärään paikkaan tai että autoa ei ole huollettu ja putsattu asianmukaisesti. Mutta ei syytä huoleen, meiltä löytyy varaosat ja autamme ja ohjeistamme auton korjauksessa ja pyrimme hyvässä hengessä auttamaan saamaan auton takaisin ajoon.
Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa?
-Jos olet ajamassa ekaa kertaa autolla ja se hajoaa ilman ulkopuolista tekijää luultavasti kyseessä on takuun alainen valmistusvirhe.
-Jos auto on kuukauden vanha, ohjausservo lopettaa toiminnan ja on täysin mykkä ja mitään suurempia törmäyksiä ei ole ollut niin voi hyvin olla että kyseessä on takuu.
-Jos auto on yli puoli vuotta vanha, ajettu 10+ kertaa ja hypätty, vähän törmäilty ja muuta ja siitä hajoaa mekaaninen osa se luultavasti ei ole takuun alainen hajoaminen.
-Jos auto on pari kuukautta vanha, harjallinen moottori lakkaa toimimasta ja kun katsoo moottoriin sisään tuulettimen lavat ovat rikki se käytännössä tarkoittaa että kivi on päässyt väärään paikkaan ja rikkonut moottorin. Tämä ei ole valmistusvirhe vaan huonoa tuuria, ihan niin kuin henkilöautossa vaikka auto onkin vain viikon vanha mutta siihen lentää kivi ikkunaan kyseessä ei ole valmistusvika vaan huono tuuri.
-Voimansiirron osissa tyypillisesti kyseessä voi olla takuu jos osa hajoaa ekalla akullisella. Jos olet kuitenkin ajanut 5+ akkua kivikkoisessa paikassa ja on huomattavaa että voimansiirrossa on kiveniskeytymiä niin silloin hajoaminen yleensä on tapahtunut niin että kivi on päässyt väärään paikkaan samalla kun kaasua on painettu jolloin rattaat ovat saanneet erittäin kovan iskun ja siksi ratas on hajonnut.
Miten sitten voi olla niin että kivi hajottaa voimansiirron (tai harjallisen moottorin), eikö autojen kuuluisi kestää näitä?
Valitettavasti RC-autot ovat esim 1/10 kokoisia mikä tarkoittaa sitä että kivi jonka halkaisija on 1cm on RC-autolle sama kun kivi joka on henkilöautolle 10cm. Jos sudittelet henkilöautolla paikassa joka on täynnä 10cm kokoisia kiviä voit miettiä kuinka kovia iskuja auto saisi ja kuinka jossain vaiheessa joku näistä kivistä pääsisi varmasti johonkin väärään paikkaan ja aiheuttaisi ongelman.
Jos kuitenkin sinulla on epäselvä tilanne niin ole rohkeasti meihin yhteydessä ja me koitamme auttaa määrittämään mikä on käynyt. Ja jos hyvässä hengessä koitat ratkaista asiaa niin mekin koitamme hyvässä hengessä ratkaista asiaa, jos kyseessä ei ole takuun alainen tilanne, mutta harmittavasti on uusi auto hajonnut niin me kyllä koitamme löytää ratkaisuja ja tarjota tukea ja ohjeet miten auto saadaan taas kuntoon.
Paras tapa ottaa yhteyttä takuu kysymyksissä on lähettää meille sähköposti jossa ilmenee mistä autosta on kyse, milloin se on ostettu, kuitti, kuva tai video ongelmasta ja mahdolliset lisätiedot autosta ja tilanteesta missä ongelma ilmeni. Takuu asioiden hoitaminen puhelimessa on vaikeaa kun ei näe varmuudella mistä osasta on kyse ja miltä ongelma näyttää, siksi takuu tapaukset vaativat yleensä kuvaa tai videota ongelmasta, tämä myös helpottaa mahdollisien lisäselvitysten tekemistä kun aikaisemmat toimenpiteet löytyvät dokumentoituna.
Takuu ei raukea siihen että esim. avaat rattaiden suojakotelon, voit siis (kohtuullisissa rajoissa) purkaa autoa kuvien ottamista varten ilman että se vaikuttaa takuuseen, päin vastoin selvät kuvat hajonneesta osasta auttaa ongelman selvittämistä.
Miksi RC-autoissa kaikki hajoamiset eivät automaattisesti ole Takuun alaisia?
Harrastetason autoja käytetään niin että niistä otetaan kaikki irti, rääkätään ja katsotaan kuka saa pisimmän hypyn tai kovimman vauhdin tai ajaa nopeimman kierroksen. Näitä ei voi verrata johonkin perus kotitalous koneeseen joka hajoaa, vaan nämä ovat suorituskykyisiä harrastetuotteita joissa vauhti on sen verran kova että tuhoa saa aikaiseksi ajovirheellä tai sillä ettei autoa huolla tai muuten vaan käyttää väärin.
Joidenkin autolaatikoiden kyljessä lukee esim "2-year limited warranty". Tämä käytännössä tarkoittaa että takuunalaiset valmistusviat korvataan kahden vuoden aikana, mutta jos tuote on yli puoli vuotta vanha niin hajonnut osa hyvin suurella todennäköisyydellä pitää lähettää valmistajalle tutkittavaksi jotta ne voi tutkia onko hajoaminen johtunut valmistusviasta vai ulkoisesta tekijästä.
Onko RC-autoilu vain yhtä tuskaa hajoavien autojen kanssa? Ei todellakaan! Yleensä RC-autot kestävät todella hyvin ja todella monesti huollolla voi parantaa auton kestävyyttä. Ajatko kivisessä paikassa? Dusty Motors suojapussi on edullinen suoja melkein kaikkiin autoihin joka parantaa kestävyyttä paljon. Hajosiko sinulla Harjallinen moottori? Päivitä harjaton moottori niin se on käytännössä elinikäinen, samalla saat enemmän tehoa (halutessasi) ja lisää ajoaika. Näissä autoissa taivas on rajana ja me haluamme aidosti että harrastat autollasi mahdollisimman kauan ja koitamme auttaa siinä.
Miten sitten akut?
RC-akut kestävät oikein käytettynä satoja latauskertoja, väärin käytettynä ne kestävän pahimmillaan yhden latauskerran.
Akuissa on erittäin tärkeää seurata ohjeita, varmistaa että akku on soveltuva autoon, säilyttää sitä puoli täynnä, varmistaa että autossa ja laturissa on Lipo moodi päällä. Ylivoimaisesti suurin osa akkujen hajoamisista johtuu siihen että akku on päässyt alijännitteeseen. Akku pääsee alijännitteeseen niin että se ajetaan tyhjäksi ja sitten vain jätetään, pahimmillaan vielä kiinni autoon, mutta myös se että jätetään vain tyhjäksi voi aiheuttaa sen että akku menee alijännitteeseen. Akku joka on alijännitteessä ei valitettavasti ole takuun alainen valmistusvika vaan käyttäjävirhe. Toinen tapa pilata akku on säilyttää sitä pitkään täynnä. Mitä tehokkaampi akku sen herkempi se on sille että sitä säilytetään täynnä pitkiä aikoja jolloin akku saattaa seuraavassa latauksessa tai käytössä pullistua. Tämän välttämiseksi säilytä akku aina noin puoli täynnä, silloin akku kestää vuosia. Kolmas tapa pilata akku on käyttää liian pientä akkua liian tehokaassa autossa. Jos sinulla on hyvin tehokas harjaton auto joka kuluttaa paljon virtaa pitää akussa olla tarpeeksi korkea C-arvo. Esim 25C akkua ei kannata käyttää super tehokkaassa autossa tai akku ei vaan pysty antamaan tehoa tarpeeksi ulos.
Milloin akussa sitten on takuun alainen valmistusvika? Jos täysin uusi akku on heti uutena alijännitteessä ennen ekaa latausta se voi olla takuun alainen. Jos (suhteellisen uudessa) akussa pelkästään toinen kenno on alijännitteessä tämäkin voi viitata valmistusvikaan jos ero on iso ja akku on kohtalaisen uusi. Akuissa on myös lyhyempi takuuaika ja valmistuviat käytännössä aina ilmenee ensimmäisen puolen vuoden aikana.
Oli sinulla sitten mikä tahansa ongelma ja oli se sitten takuun alainen tai ei niin kannattaa olla yhtedyessä meihin jos tarvitset apua saada auto taas kuntoon! Me koitamme aina auttaa niin paljon kun mahdollista. Hajonnut auto ei ole vain ukha vaan se voi olla myös mahdollisuus virittää autosta entistäkin parempi.