Absima 1/14-sarjan autot tarjoavat loistavan tavan päästä RC-harrastukseen mukaan edulliseen hintaan.
Ennen ensimmäistä ajoa suosittelemme, että ladataan akku täyteen, laitetaan ohjaimeen 3 kapplaetta AA paristoja ja vähennetään ohjaimesta auton tehoja. Absiman 1/14-autoissa on niin paljon tehoa, että kokemattomia kuskeja varten sen rajoittaminen ei ole ollenkaan huonompi idea. Se tapahtuu ohjaimen TH-säätönupista, jonka voi säätää portaattomasti pienemmäksi aina puolitehoon asti.
Ajon jälkeen auton akut on ehdottomasti irrotettava autosta. Akkujen jättäminen mihin tahansa kytketyksi altistaa ne aina riskille joutua alijännitteeseen. Tämän tapahduttua akkuja ei olisi enää turvallista käyttää, eikä mukana tuleva laturikaan tästä syystä suostu niitä enää lataamaan. Riski on erityisen autolla ajettua, koska akkujen jännite on tässä tilanteessa jo valmiiksi melko alhainen.
Myös auton huoltaminen ajon jälkeen on tärkeää. Lian poistaminen autosta on paisi vaivatonta, myös äärimmäisen tärkeä osa auton huoltoa. Kosteassa ajon jälkeen tähän vaiheeseen on kiinnitettävä erityisen paljon huomiota. Lisää tietoa likaisen tai kosteassa ajetun auton kanssa toimimiseen löytyy jatkamalla lukemista.
Auton sähköt ovat roiskevedeltä suojattuja, joten voit ajaa talvella ja mutakeleissä, mutta auton putsaaminen ajon jälkeen on tärkeää. Auto kannattaa puhdistaa ja kuivata esimerkiksi paineilmalla tai liinalla, suihkuttaa WD-40 tai vastaavaa monitoimiöljyä ja sitten puhaltaa/pyykäistä auton vielä uudemman kerran. Täten lika irtoaa, ja samalla autoon jää ohut kosteuden aiheuttamilta vaurioilta suojaava kerros öljyä.
Kurassa ja hangessa pölysuoja on loistava tapa säästää omia hermojaan autoa putsatessa. Rungossa on siellä täällä kenkkuja paikkoja, joiden putsaaminen etenkin kurasta voi olla hieman raastavaa puuhaa. Pölysuoja estää melko tehokkaasti kaikenlaisen moskan pääsyn auton korin alla oleviin komponentteihin. Suosittelemamme suojapussi kyseiseen autoon on suunniteltu 1/16-kokoluokan malleihin Traxxasilta, mutta olemme todenneet sen toimivan myös Absiman 1/14-autoissa. Yli puolet pussin pinta-alasta on avoinaista, eli pussi hengittää melko hyvin. Kannattaa kuitenkin olla varuillaan kuumilla keleillä ja seurailla auton sähköjen lämpenemistä pussia käytettäessä. Alta löytyy tuote, ja tuotesivulta löytyy kuvia, joista voi olla apua asennusvaiheessa:
Vinkki auton huoltoon: lian irrottamisen sekä auton suojaamisen lisäksi WD-40 myös edesauttaa auton nivelistöjen liikkumista, joten jos tulee ajettua esimerkiksi kurassa ja mudassa, kannattaa iskunvaimentimen varsiin suihkuttaa WD-40 varmistaakseen niiden toimivuuden jatkossakin.
Paras viritys Absima 1/14-autoihin on varmasti parempien iskunvaimentimien asentaminen. Ne parantavat auton alustan toimivuutta ja kestävyyttä lisäten ajoiloa:
Jos haluaa muuttaa ajo-ominaisuuksia renkaita on mahdollista vaihtaa. 1/14 autoissa on kolme eri mallisarjaa joiden renkaat ovat yhteensopivat eri mallien välillä, joten halutessaan voi kokeilla seuraavia renkaita:
Absiman 1/14-kokoluokan autot ovat kokoon ja tehoihinsa nähden melko kestäviä autoja, mutta riittävällä yrittämisellä tai sen puutteella kaikki on kyllä rikottavissa. 1/14-autot ovat erityisen suosittuja nuorempien kuljettajien keskuudessa, ja perheen pienimmät eivät ehkä aina täysin ymmärrä autonsa parasta. Autoissa on jarrutoiminto, joten täydestä laukasta ei helpolla pääse suoraan pakille, mutta peruutettaesta täyskaasulle tullessa auton voimansiirto joutuu tarpeettoman koville. Tämän lisäksi tietysti osumissa voi tulla hajoamisia, kun vauhtia kuitenkin löytyy kovimmillaan se 36km/h. Onneksi varaosasaatavuus on niin hyvä, että kokonaisen auton saisi kasattua varaosista. Alta löytyvät muutamat yleisimmin hankitut varaosat:
Jos on tyytyväinen 1/14 autoon, mutta haluaa hieman hurjemman, isomman tai hieman paremmin maastossa menevän auton suosittelemme että siirrytään 1/10 tai 1/8 autoihin, ne nostavat harrastuksen taas seuraavalle tasolle, meidän parhaat vinkit seuraavan auton valinnassa löytyy täältä: Löydä sinulle sopivin 1/10 tai isompi RC-auto