Uutta kilpaluokkaa aloittaessa törmää aina samaan vanhaan kysymykseen;
minkä akun valitsisin? Meille 1/10 krossiluokkia ajaville tilanne on etenkin muutaman viime vuoden aikana helpottanut siten, että enää ei tarvitse miettiä juurikaan muuta kuin
akun painoa,
painojakauman vaikutusta ja
akun kapasiteettia. Sekä buggyt, truckit, että short courset käyttävät nykypäivänä oikeastaan kaikki
2S shorty-akkuja. Ei pidä kuitenkaan ajatella, että olisi ihan sama mitä tuohon kuvaukseen sopivaa akkua käyttäisi.
Eri kapasiteetin omaavat akut ovat monesti keskenään eri painoisia ja korkuisia, jotka vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin. Jo pelkästään kapasiteettia määrittää usein
kilpaluokka ja
ajoalusta.
Kuvassa Team Associatedin takavetoinen krossari, jossa shorty akku kiinni JConceptsin akkupidikkeellä.
TakavetokrossaritTakavetoisten krossareiden luokassa M2-10 käytetään kaiken tyyppisiä akkuja, koska akuilta vaaditaan eri tilanteissa eri asioita. Kovalla pidolla ajaessa on tärkeä, että akku kestää pitkään. Toisaalta maailman suosituimmassa RC-kilpaluokassa kilpailu on välillä niin kovaa, että täytyy mennä auton ajttavuus edellä. EOS-maton kaltaisilla kovan pidon alustoilla monet valitsevat lyhyemmästä ajoajasta huolimatta pieniä noin 4000mAh akkuja saadakseen painopisteen mahdollisimman alas asettamalla messinkipainoja matalan akun alle, tai ihan vain käyttämällä näitä matalia akkuja, jotka monesti jo itsessään laskevat auton painopistettä verrattuna esimerkiksi korkeaan 6000mAh akkuun.
Toisaalta maailmalla ajettavissa stanuluokissa tilanne on joskus päinvastainen. Joskus joudutaan uhraamaan auton ajettavuutta siksi, etä saataisiin enemmän tehoa irti myös erän lopussa. Isommilla akuilla on myös enemmän varaa menettää kapasiteettia. Mitä tällä tarkoitamme on se, että kapasiteeiltaan pienemmillä akuilla on vähemmän varaa menettää suorituskykyä, koska ajoajan lyhentyessä erät jäävät kesken pienemmillä akuilla. Korkea 6000mAh akku taas jaksaa koko erän vielä silloinkin, kun akku on niin loppuun käytetty, että kapasiteetista on pikkuhiljaa kaikonnut reilu kolmasosa. Tällaiseen pisteeseen kilpa-akkuja ei oikeastaan edes ajeta.
Suomessa ajetaan pääsääntöisesti liukkailla betonialustoilla, ja siksi M2-10-luokassa autoissa on melko vähän tehoa. Pienen kapasiteetin omaavat akut ovat sitä kautta Suomessa saavuttaneet suuren suosion. Hyvin matalat 3600-4100mAh akut sekä ns. keskikokoiset 4200-4800mAh akut ovat suurimmalla osalla alustoista Suomessa se suosituin vaihtoehto akulle tässä luokassa. Radoilla, joissa pidon hakeminen alustaa hyödyntäen on tärkeää tai röykkyjä on paljon voi saada hyötyä korkeista akuista jotka antavat alustan elää hieman enemmän. Tasaisilla alustoilla taas matalammat akut ovat monesti suosiossa sekä kovalla pidolla, että liukkaillakin alustoilla, koska jämäkästä alustasta on monesti eriävistäkin syistä hyötyä. Turffilla ja matolla ei kannata alle 4000mAh-akkuihin tyytyä, jos vaihtoehtoja on. Sitä pienemmillä akuilla voi joutua jättämään lämmittelyt väliin tai vastaavaa, mikä ei ole aina ideaalia.
Tässä suosituimmat akkuvaihtoehdot M2-10-luokkaan Suomessa:
+
Tuotteet»RC-akut»2S LiPo ajoakut»
Absima Competition Shorty LiPo LCG/HV 140C/2S1P HC 4200mAh 5mm
☆☆☆☆☆ (3)
Heti saatavilla
NelivetokrossaritNeljällä vetävällä pyörällä varustetussa autossa on monesti enemmän tehoa, kuin vastaavissa takavetoisissa autoissa. Isommat tehot vaativat myös isompaa kapasiteettia akulta saavuttaakseen saman ajoajan kuin mitä saavutetaan pienempitehoisessa autossa pienemmällä akulla. Tästä syystä nelivetokrossareissa monesti valitaan joko keskikokoinen 4200-4800mAh akku tai kapasiteetiltaan vielä sitäkin isompi korkea akku. Osalla kilpailun kovimmasta kärjestä on tosin tässäkin luokassa monesti pienet akut käytössä. Tähän on useampikin syy. Etenkin kovalla pidolla nelivedoissa on joskus suurtakin hyötyä siitä, että auton painopiste saadaan alas. Tällöin autoa pystyy usein ajamaan kovempaa ilman, että se kaatuu mutkassa. Hyvä kuitenkin muistaa, että tämä toimii myös toisinpäin. Joillakin alustoilla on tärkeää saada alustaa kallistumaan esimerkiksi siksi, että pito kasvaisi ja sitä kautta pääsisi kaasulle nopeammin mutkasta poistuessaan. Toinen syy on esimerkiksi se, että nykyisissä nelivetoisissa autoissa akku sijoitetaan yleensä taakse, joten akun paikan painolla pystyy vaikuttamaan auton painojakaumaan myös pituussuunnassa. Matalampaa akkua käyttäessä on enemmän varaa sijoittaa painolevyjä tälle alueelle, eli voi vapaammin pelata sen kanssa.
Suurin osa nelivetokrossarikuskeista suurimmalla osaa alustoista päätyy valitsemaan keskikokoiset akut. Tehokkailla jopa 5.5T ja vastaavilla moottoreilla joillakin alustoilla, kuten turffilla tai matolla ajaessa autot pilaavat pienempiä akkuja nopeampaan tahtiin, kuin takavetoiset autot, joissa harvemmin yhtä tehokkaita moottoreita käytetään. Siksi kaikista pienimmät akut eivät välttämättä lähtökohtaisesti ole muuten vain harrasteleville kuskeille se kaikista järkevin vaihtoehto. Korkeimmat akut taas nostavat painopistettä, mikä ei ole kaikissa tapauksissa se paras ominaisuus.
Tässä suosituimmat akkuvaihtoehdot M4-10-luokkaan Suomessa:
+
Tuotteet»RC-akut»2S LiPo ajoakut»
Absima Competition Shorty LiPo HV 140C/2S2P HC 6000mAh 5mm
☆☆☆☆☆ (1)
Heti saatavilla
Truck-luokat1/10 truck-luokista, joissa käytetään Stadium Truck-, Short Course- ja Truggy-autoja löytyvät painavimmat autot 1/10-luokan maastokilpureista. Suosituimmat akut näissä luokissa ovat ehdottomasti korkeat akut, jotka ovat kapasiteetiltaan yleensä 5000-6300mAh ja painavat monesti reilut 200 grammaa. Välillä tietyissä olosuhteissa käytetään myös pienempiä akkuja, mutta pääsääntöisesti kaikki kuljettajat vasta-alkajista maailmanmestareihin käyttävät korkeita akkuja lähes kaikissa näistä luokista pitkälti autojen painon, sen jakauman sekä sen siirtymisen takia. Esimerkiksi takavetoisten stadium truckien painopiste on suhteellisen matalalla, joten monesti korkeampi akku nostaa sitä sen verran, että pito paranee. Ainoana poikkeuksena korkeiden akkujen trendistä truck-luokissa on SC2-10-luokka (takavetoiset short courset), missä monesti käytetään keskikokoisia akkuja, koska itse auton painopiste on niin korkealla, että sitä pyritään usein matalammalla akulla ja alas sijoiteuilla painolevyillä tuomaan alaspäin.
Tässä suosituimmat akkuvaihtoehdot truck-luokkiin Suomessa:
+
Tuotteet»RC-akut»2S LiPo ajoakut»
Absima Competition Shorty LiPo HV 140C/2S2P HC 5300mAh 5mm
Heti saatavilla
YhteenvetoAkkuvaihtoehtoja on siis pelkästään 2S shorty-akuissa paljon erilaisia. Erilaisilla akuilla saavutetaan erilaisia asioita, joten yhtä oikeaa vastausta akkutyyppiin ei missään luokassa ole. Kuten muidenkin auton säätöihin vaikuttavien tekijöiden kanssa, myös akun valinnassa kokeilemalla selviää paras vaihtoehto. Radalla voi kysyä kilpakavereilta akkuja lainaan kokeilua varten, tai kysellä erilaisia akkuja kokeilleilta kuskeilta mikä tuntuu sopivimmalta kyseiselle radalle. Silloin kannattaa tosin myös muistaa se, että auton muutkin säädöt vaikuttavat siihen, kuinka hyvin se minkäkin akun kanssa toimii.
Alta löytyy kaikki valikoimastamme löytyvät 2S Shorty akut:
Sinua saattaa kiinnostaa myös
Vinkkejä betonille
Krossiradan pinta on vaihtunut taas betoniksi, ja on aika laittaa autojen säädöt uuteen uskoon. Alta löytyy muutamia kikkoja, joista saattaisi olla apua uusia säätöjä miettiessä.
Maltilliset tehot:
Kovapitoisiin alustoihin verrattuna kaasun käytö on betonialustalla aivan eril...