Tule mukaan kilpailemaan!


by Niilo L., 3.3.2022
RC-kilpailutoiminta on äärimmäisen monipuolista. Luokkia on joka lähtöön, eikä aloittaminen jää todellakaan kiinni siitä, että sopivaa luokkaa ei löytyisi. Enemmän ongelmia voi tulla sen kanssa, että niin monesta sopivasta vaihtoehdosta on haastavaa valita se oma suosikki.

 

Luokkaa valitessa kannattaa lähteä liikkeelle miettimällä yksinkertaisia kysymyksiä. Kiinnostavatko vauhdin lisäksi myös isot hypyt ja liukkaat radat? Silloin kannattaa kääntyä krossiautojen puoleen. Onko juuri se vauhti se ykkösjuttu, ja sitä tarvittaisiin mahdollisimman paljon? Siinä tapauksessa rataluokat voisivat olla se paras vaihtoehto.



Seuraava tärkeä kysymys on se, kiinnostaako enemmän ajaa ulkoradoilla vai sisäradoilla? Sisäradoille voi mennä silloinkin, kun keli ulkona on huono, mutta toisaalta ulkoradat ovat huomattavasti isompia. Ulkoradoilla tulee myös vastaan kysymys siitä, minkä voimin haluaa auton kulkevan. Sähkömoottorein varustetut autot ovat helpompia huoltaa kuin polttomoottoriset, mutta polttomoottorit tuovat ehdottomasti oman lisänsä RC-kilpailuihin. Pitkät finaalit ja täydellisten moottorin säätöjen hakemiset tekevät polttomoottorisilla ajettavista luokista haastavia, mutta sitä kautta myös omalta osaltaan palkitsevampia. Kun nitrokrossari toimii 45 minuuttia juuri kuten pitää, on maaliviivan ylittäminen mahtava tunne.

 

Ehkä kaikista tärkein kysymys on kuitenkin se, millä muut ajavat. Kannattaa selvittää paikallisilta kilpakuskeilta mitkä luokat ovat suosittuja. Yhteyden saaminen paikallisiin kilpailijoihin ei ole vaikeaa. Netistä voi seurata kanavia, joita he käyttävät, tai jos niitä ei löydä, voi käydä paikallisella radalla katselemassa minkälaisia autoja siellä ajetaan. Kysymistäkään ei kannata pelätä. Suurin osa kuskeista varmasti kertoo mielellään lajista uusille, koska harrastajia ei koskaan voi olla liikaa.

 

1/10 krossi
Yleisesti suositut luokat ovat lähes poikkeuksetta suosittuja missä tahansa käykin. Esimerkiksi 1/10 krossarit eli buggyt ovat saavuttaneet suuren suosion kaikkialla. Etenkin takavetoiset 1/10 buggyt ovat todella monilla kilparadoilla suosituin luokka. Tähän on montakin hyvää syytä. Takavetoiset krossarit ovat verrattain helppoja huoltaa, ratoja löytyy monenlaisia ja autoille löytyy useilta paikkakunnilta avoinna olevia ratoja ympäri vuoden. Kylmillä keleillä sisäradoilta löytyy monesti hyvät krossiradat, ja kesäisin ulkoradoilla 1/10 krossarit kulkevat oikein hyvin.



Monet kerhot järjestävät takavetoisille krossareille kerhokisoja säännöllisesti. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Fullspeed RC:n tiloissa pyritään järjestämään yhdet kerhokilpailut joka viikko arki-iltaisin. Myös esimerkiksi Vaasassa VUA järjestää viikoittaisia kilpailuita näille autoille. Äänekoskelta löytyy ÄKPAn radat, joilla ajetaan 1/10 krossia. Myös Kuopiosta löytyy hyvät harrastusmahdollisuudet krossikuskeille.

Etenkin näiden matalan kynnysten kilpailujen ansiosta takavetokrossari on loistava valinta aloittelevalle kilpailijalle, ja ehdottomasti meidän ykkössuosituksemme. Täysiverisen takavetoisen krossikilpurin saa alle tuhannella eurolla, mutta on olemassa myös sitäkin halvempia tapoja päästä mukaan kilpailemisen makuun tässä luokassa. Esimerkiksi Team Associatedin RB10 on mahtava tapa päästä mukaan RC-kilpailemisen vauhdikkaaseen maailmaan. Auto pohjautuu pitkälti Team Associatedin B4- ja B5-sarjoihin, joten se on suunniteltu kestämään kovaakin käyttöä kilparadalla, ja siitä löytyy paljon säätövaraa, joten kilpa-auton kanssa toimiminen tulee tutuksi muutamalla sadalla eurolla, kun hankkii RB10:n. Toisaalta auto on valmiiksi kasattu, joten mielenkiinto ei ehdi hiipua kesken rakentamisen, vaan autolla pääsee suoraan radalle, toiminnan keskelle!

Team Associated RB10 racing on Astroturf


1/8 krossi
Ulkokautisin suuressa suosiossa ovat myös 1/8 buggyt. Niitä ajetaan sekä sähkö-, että polttomoottorisina. Yleisesti ottaen Nitromoottoreilla varustetut polttomoottoriset buggyt ovat olleet näistä kahdesta suositumpi luokka, mutta viimeisimpien vuosien aikana sähkökrossareitakin on alkanut näkyä enemmän ja enemmän suhteessa nitrokrossareihin. Näistä luokista löytyvät hurjat hyppyrit, kovia vauhteja ja meteliä.



1/10 touring
Ratapuolella suosituimmat luokat ovat 1/10 touring-luokat. Se nkäsitteen alle mahtuu useampikin kilpaluokka. 1/10 touring luokkiakin ajetaan sekä sähkö-, että polttomoottorisina, ja sähkömoottoristen keskuudesta löytyy useampikin kilpaluokka. Suomessa näitä sähkömoottoristen touring-autojen luokkia on 3, TSS-10, TSP-10 ja TSM-10. TSS-10-autot ovat näistä hitaimpia. 21,5-lankaisilla moottoreilla ilman ennakkoa ajettavat ”stanu”-autot opettavat kuskia ajamaan todella pyöreitä ajolinjoja, jotta vauhti pysyisi yllä mahdollisimman hyvin tiukoissakin mutkissa. TSP-10-luokassa, eli ProStock-luokassa puolestaan ajetaan 13,5-lankaisilla moottoreilla, joten tehoa on jo huomattavasti enemmän. Tässäkin luokassa ajetaan täysin ilman ennakkoa, joten tehokkaammasta moottorista huolimatta tehoa ei edelleenkään ole loputtomasti. TSM-10-luokassa, eli ”viri”-luokassa puolestaan ei ole tehon suhteen juurikaan rajoituksia. Tästä syystä nämä ”virituristit”, kuten niitä kutsutaan, ovat äärimmäisen tehokkaita, ja niiden ajaminen näyttää hurjalta.
 

Kilpaluokkia on siis joka lähtöön, joten valinnanvaraa löytyy. Paras tapa ryhtyä leikkiin meidän mielestämme on ehdottomasti 1/10 takavetokrossari, mutta muitakin vaihtoehtoja löytyy.