LiPo-akkuihin siirtyminen on monesti paras päivitys, mitä RTR-autonsa kohdalla voi tehdä. Monet LiPo-akuille suunnatut älylaturit kykenevät lataamaan akun täyteen noin tunnissa, joten ajoja varten ei tarvitse kauaa odotella. Näillä akuilla myös saa autosta irti huomattavasti enemmän, koska jännite pysyy käytettäessä korkeammalla, kuin nimellisjännitteeltään vastaavissa NiMh-akuissa.
Miksi kaikki eivät siis käyttäisi LiPo-akkuja?
Moni ei kuitenkaan uskalla tehdä tätä päivitystä heti. Mistä tämä johtuu? No, LiPo-akut vaativat huomattavasti enemmän huomiota kuin NiMh-akut. Pitkään väärissä jännitteissä seissyt NiMh-akku voi vaatia muutaman syklin herätäkseen aikaisempaan loistoonsa, liian pitkään väärissä jännitteissä seissyt LiPo-akku puolestaan on yleensä valmis kierrätettäväksi. Alijännitteeseen päässeet LiPo-akut ovat epävakaita, eikä niitä tulisi RC-menopeleissä käyttää. Tästä syystä älylaturit kieltäytyvät yleensä lataamasta niitä. Alijännitteeseen LiPo-akut voivat päästä jos ne säilötään liian alhaisessa jännitteessä, tai unohdetaan kytketyksi johonkin laitteeseen käytön jälkeen. Turhan korkeassa jännitteessä LiPo-akun säilyttäminen puolestaan kasvattaa akun sisäistä resistanssia, heikentäen akun suorituskykyä ja tehden siitä epävakaan. Väärän latausohjelman käyttö on aina tulipalovaara, ja LiPo-akun kanssa se on mahdollista tehdä jos ei ole tarkkaavainen.
Niitä ei kuitenkaan tarvitse pelätä. Jännitteen vahtiminen ja oikean latausohjelman käyttö eivät ole rakettitiedettä. Kuka tahansa pystyy pitämään huolen akusta, kun vain pysyy tarkkana ja jaksaa nähdä sen vaivan. Oikein käytettynä LiPo-akut ovatkin ehkä turvallisimpia akkuja, mitä RC-laitteeseen voi laittaa. Lukuisista harhaanjohtavista YouTube-videoista ja foorumipostauksista huolimatta LiPo-kenno ei varsinaisesti voi räjähtää. Väärinkäytetyt tai vialliset LiPo-akut voivat syttyä leimahtaen, mutta ne vain palavat. NiMh-kennon ylilataaminen puolestaan johtaa kennon räjähtämiseen. Syy miksi LiPo-akut ovat yleensä virheellisesti markkinoitu vaarallisempina on se, että niiden kanssa on helpompi tehdä virhe. RC-käytössä NiMh-kennon räjähtäminen on äärimmäisen harvinaista. LiPo-akun ylläpitoon liittyvistä asioista huolehtiminen ei ole mitään rakettitiedettä, mutta jos ei vielä tiedä kuinka pahasti harrastukseen on hurahtamassa, saattavat NiMh-akut olla kätevämpi ratkaisu. Tästä syystä nekin ovat edelleen saatavilla.
Millä pidän huolen käytön turvallisuudesta?
Virheellisen latausohjelman valitseminen on yleisin syy LiPo-akkujen syttymiselle. Lataustilanteessa tulee tästä syystä aina käyttää LiPo-akkujen latausta varten tarkoitettua suojapussia. Ohut pussi ei pelasta tulipalon leviämiseltä, mutta sillä saadaan riittävästi aikaa toimia savun noustessa. Pussista kiinni, piuhat irti ja akku pihalle. Yleinen phje akkuja ladatessa etenkin banaaniliittimillä varustetuilla latausjohdoilla on se, että akku irrotetaan aina piuhoista ennen niiden irrottamista laturista. Akun jo palaessa tämä ei kuitenkaan ole enää se 1. prioriteetti, mutta kannattaa silti olla varovainen niistä mhdollisesti syntyvien kipinöidn kanssa akkua ulos kuljetettaessa.
Akkujen säilöminen varastointijännitteessä on yleensä merkittävin tekijä akkujen toimintavarmuuden ja sitä kautta käyttöurvallisuuden säilyttämisessä. Kaikista latureista ei löydy tarkkaa jännitteen tarkkailuun suunnattua ominaisuutta, tai varastointijännitteeseen purkamistoimintoa. Tällaisissa tapauksissa suositellaan varastoimaan akut lataamalla ne ensin täyteen, ja sitten käyttämällä niitä noin puolet siitä ajasta, mitä niitä yleensä tyhjäksi ajettaessa käytetään. Kannattaa tutustua laturiin siis huolellisesti, ja harkita mittaria tai purkulaitetta jos kokee sen tarpeelliseksi. Puolikkaan ajon suorittaminen ie ole haastava tapa säilö akkua, mutta purkulaitteet osoittautuvat usein hyödyllisiksi tilanteissa, missä auto sattuu hajoamaan heti ajon alkuvaiheilla. Alta löytyvät ladatessa tärkeä suojapussi, sekä suosittelemamme purkulaite.
Suosituksemme oikeaa akkutyyppiä valitessa on se, että LiPo-akkuihin kannattaa kallistua niiden, jotka ovat aivan varmoja, että akkuja tullaan aina vahtimaan riittävällä intensiteetillä. Jos taas akkua tulee itsenäisesti käyttämään esimerkiksi perheen pienimmät, tai mielenkiinto ei riitä huolehtimaan akuista ajojen jälkeen, voivat NiMh-akut olla se oikea valinta. LiPo-päivityksen voi aina tehdä myöhemminkin, jos alkuun turvallisemmalta vaihtoehdolta tuntuu totutella harrastuksen saloihin NiMh-akkujen kera.