ARRMA Kraton kuuluu autojemme parhaimmistoon, ja täältä löytyy vinkkejä sen suorituskyvyn parantamiseen entisestään:
Suosittelemamme tuotteet löytyvät sivun alalaidasta, mutta voi myös klikkailla integroituja linkkejä lukiessaan.
Kraton (lukuunottamatta EXB-versiota) tulee ajovalmiina ja sisältää kaiken mitä voi tarvita lukuunottamatta akkua ja laturia. Tässä suosituksemme niiden suhteen:
Akku
-Suosittelemme aloittamaan 4S-akulla. Pelkästään 4S-akulla autossa on hirmuinen määrä tehoa ja vauhtia riittää enemmän kuin tarpeeksi. Suosittelemme hankkimaan akun, jonka C-arvo on yli 40 ja kapasiteetti ainakin noin 5000mAh. Siten pitäisi saada noin 15-20min ajoaikaa riippuen toki liipaisinsormen puristamisesta. Meidän susoituksemme 4S-akulle olisi Team Orion 4S 55C Ranger LiPo Battery (14.8V/5000mAh) EC5, joka on laadukas ja toimiva akku.
-6S-akulla autoon tulee järjetön määrä tehoa ja vauhtia, emmekä voi suositella sellaista vasta-alkajalle. Autosta tulee niin tehoka, että sen ohjaaminen on haastavaa. Kokeneemmalle kuskille 6S-akku taas on hyvä vaihtoehto, jolla tulee kyllä vastaan vauhtia ja vaarallisia tilanteita ihan riittämiin. 6S-akun kohdalla suosittelmme akkua jonka C-arvo on yli 40 ja kapasiteetti vähintään 4000mAh. Suosituksemme olisiTeam Orion 6S 55C Ranger LiPo Battery (22.2V/4500mAh) EC5, joka on osoittautunut toimivaksi ja laadukkaaksi akuksi. -Auton kanssa voi myös käyttää 2x2S tai 2x3S-akkuja. ARRMA Kratonissa on siihen sopivat liitännät suoraan tehtaalta.
Laturi
-Laturiksi suosttelemme älylaturia jossa on tehoa yli 60W. Tämä johtuu siitä, että isot 4S ja 6S-akut vaativat paljon tehoa laturilta.
-Suosituksemme hyvälle peruslaturille on Spektrum Smart S1100 G2
-Jos taas kaipaa todlla hyvää kaksikanavaista laturia, kannattaa valita Spektrum Smart S2100 G2
-Varmista, että laturissa tulee tarvittavat johdot tai hanki ne erikseen. Edellämainittujen latureiden kanssa tarvitsee tämän tyyppisen adapterin Valuerc EC3 Female to EC5 Male
-Voimansiirto autoissa tuntuu olevan pääosin lähes luodinkestävä, mutta jos haluaa rajoittaa kulumaa, voi voidella ne voimansiirron osat, joissa metalli hinkkaa metallia vasten. Tämän voitelun voi tehdä esimerkiksi grafiittirasvalla kuten Hudy GRAPHITE GREASE
-Kun vaihtaa diffiöljyjä on hyvä tarkistaa samalla, että rattaiden välys on sopiva. Jos se tuntuu liian isolta, voi lisät shimmejä saamaan toivotun tuloksen.
-Laakereita on hyvä öljytä silloin tällöin varmistaakseen, että ne pyörivät vapaasti. Siihen voi käyttää esimerkiksi Avid bearing oil pen
Renkaat ja vanteet
-Parhaat renkaat yleiskäyttöön on mielestämme: dBoots Backflip
-Kratonissa on 17mm hexit ja 3.8 tuuman kokoiset renkaat sopivat autoon
-On hyvin tärkeätä säännöllisesti tarkastaa renkaanliimaukset ja jos kumit on jostain hieman irti voi renkaat paikata rengasliimalla
-Jos haluat parantaa renkaan kestoa vanteissa oleva reikä kannattaa tukkia esimerkiksi teipin palasella. Sen sijaan voit tehdä reiän keskelle kumia 2/rengas esimerkiksi reikäpihdillä. Silloin kaikki pöly ja kosteus lentää renkaasta ulos keskipakovoiman avulla..
Viritysosat
Arrma Kraton on todella hyvä auto heti paketista ja se ei missään nimessä tarvitse viritysosia. Mutta tottakai päivittäminen on hauskaa joten tässä on pari päivitysideaa.
-Jos omistat kraton v1, v2, v3 tai v4 autoa voit päivittää V5 2020/2021 version osilla
-Arma EXB viritysosat ovat ARRMA RC:n omia viritysmallien osia
-Nopeampi ja vääntävämpi ohjausservo parantaa ajomukavuutta Power HD LW25MG HV DIGITAL SERVO (Waterproof) 0.14s 25.0kg
-paremmat renkaat, kuten dboots backflip
-Rpm valmistaa hyviä päivityksiä muoviosiin RPM Osat
Kori
Vakiokori kestää hyvin, mutta sen kestävyyttä voi parantaa.
-Reikiä voi hieman pidentää varovaisesti(eli teet niistä enemmän ovaaleja pituussuunnassa)
-Jos haluat uuden korin niin voit etsiä korin joka sopii Traxxas E-revoon tai vastaavaan. Kratonissa on hieman pidempi akseliväli, mutta muokkaamalla useimmat korit voidaan sovittaa Kratoniin.
Sähköt
-Moottori ja nopeudensäädin on luotettava ja tehokas, meidän mielestä niiden päivittämisessä ei ole merkittävää hyötyä
-Servo on myös hyvä ja toimiva, mutta jos haluaa hieman paremmin ajavan auton niin suosittelemme päivittämään servon, meidän suositus on vesitiivis Power HD LW25MG HV DIGITAL SERVO. Suosittelemme vähintään 20kg vääntävää servoa jos haluat päivittää servon
-Spektrum SLT3 on toimiva radio jolla pääsee hyvin alkuun. Kilparadioilla saat kuitenkin paremman ajotuntuman ja varsinkin radalla ajo sujuu yleensä paremmin. Jos radiota joskus päivittää kannattaa valita Sanwan kilparadio (MT-S ja kalliimmat) tietenkin oman budjetin mukaan
Kestävyys
Arrma Kraton on yksi kestävimmistä autoista jota olemme nähneet, mutta pari vinkkiä:
-Tukivarren ja pivotball pallon väliin kannattaa laittaa metallinen prikka 6mm sisähalkaisijalla tukemaan rakennetta. Samalla voit laittaa tipan ruuvilukitetta jotta pallo ei ruuvaudu auki itsekseen.
-Osia jotka voi olla hyvä pitää varana on esimerkiksi tukivarret, ohjauspalat, siipiteline, runkojäykistimet, ackermanlevy, saranatappipidikkeet, pinion ratas, etupuskuri.
-Diffien välystä voi olla hyvä tarkastaa ja tarvittaessa shimmata. Ultimate Racing DIFFERENTIAL ADJUSTMENT SHIMS ja Ultimate Racing DRIVE SHAFT ADJUSTMENT SHIMS sarjoilla
-Muista tarkistaa että ruuvit ja mutterit ovat kireällä. Ruuvit jotka menevät metalliin on hyvä kiinnittää ruuvilukitteella.
Mistä löydän muita harrastajia jotka harrastaa Arrma autoilla?
-Facebookissa löytyy aktiivinen ryhmä jossa löydät Suomen muut arrma kuskit: ArrmaRCSuomi ryhmä, tervetuloa mukaan!
-RC10 foorumin Arrma Kraton aiheessa voi myös löytää apua: RC10 keskustelufoorumi