Arrma Typhon on yksi meidän parhaita 1/8 buggy autoja ja tästä saat vinkkejä miten parannat autosi suorituskykyä entisestään:
Ne tuotteet joita suosittelemme löytyy listan alapuolelta mutta voit myös klikata tekstissä näkyviä linkkejä
Auton ohjekirja:
Auton ohjekirja(2018)Auton räjäytyskuvat:
Auton räjäytyskuvatArrma autojen osien yhteensopivuus taulukkoa:
Osien yhteensopivuus Auton varaosat:
Ennen ostoaTyphon tulee ajovalmiina ja sisältää kaiken ajoon tarvittavan PAITSI akun ja laturin. Tässä meidän suositukset:
Akku
-Suosittelemme aloittamaan 4S akulla. 4S akulla autossa on todella paljon tehoa ja vauhtii riittää varmasti. Suosittelemme että valitset akun jonka C arvo on vähintään 40 ja kapasiteetti vähintään 5000mAh. Sillä ajoaika pitäisi olla 15-20min luokkaa tehonkäytöstä riippuen. Meidän ehdotus on
Ultimate Racing 4S 14.8v. 5200 mAh 60C LIPO BATTERY STICK PACK XT90 akku joka on osoittautunut laadukkaaksi ja toimivaksi akuksi
-6S akku antaa sitten hurjan vauhdin emmekä suosittele sitä aloittleijalle. Tehoa löytyy todella paljon ja hallinta voi olla vaikeaa. Jos osaat jo ajaa hyvin ja haluat löytää auton todellisen potentiaalin 6S akulla saat varmasti vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Suosittelemme että valitset akun jonka C arvo on vähintään 40 ja kapasiteetti vähintään 4000mAh. Me tarjoamme esimerkiksi Robitronicin 4500mah 6s akkua
Robitronic LiPo Battery 4500 mAh 6S 40C XT-90 Plug joka on osoitanut että se on toimiva ja laadukas akku.
-Voit myös käyttää 2x2S tai 2x3S akkuja. Arrma Typhonissä on liitimet sitä varten valmiina
Laturi
-Laturiksi suosittelemme älylaturia jossa on tehoa enemmän kun 60W. Tämä siksi että kun lataat isoja akkuja laturin teho ei riitä ellei sinulla ole tarpeaksi Watteja
-Meidän suositus loistavaksi peruslaturiksi on
Ultimate Racing PRO-8X BATTERY CHARGER laturi
-Mikäli haluat todella hyvän tuplalaturin voimme suositella joko
Team Orion Advantage Touch Duo V-Max 2x100W (EU Plug) ORI30296 laturia tai
-Muista tarkistaa että laturissasi tulee oikea latausjohto
DynoMax Charge lead XT90 with 4mm banana connectorsAuton säätö ja huolto
Öljyt
-Iskariöljyt: suosittelemme iskariöljyksi eteen
Ultimate Racing Iskariöljy 500 cSt öljyä, taakse
Ultimate Racing Iskariöljy 400 cSt-Diffiöljy: suosittelemme diffiöljyksi eteen
Ultimate Racing Diffiöljy 8000 keskelle
Ultimate Racing Diffiöljy 100.000 ja taakse
Ultimate Racing Diffiöljy 5000Voimansiirto:
-Voimansiirto on lähes pomminvarma mutta jos haluaa vähentää kulumaa voit rasvailla grafiittirasvalla
Hudy GRAPHITE GREASE sellaisia paikkoja jossa metalli on metallia vastaan
-Kun huollat tasauspyörästöjä voit tarkistaa että hammaskosketu on sopiva ja tarvittaessa siirtää shimmiprikkoja sopivaksi
-Laakerit kannattaa öljytä laakeriöljyllä säännöllisesti jolloin ne pysyy hyvässä kunnossa
Avid Kuulalaakeri öljykynä (7.4cc)Renkaat ja vanteet
-Parhaat renkaat radalle kannattaa etsiä tästä:
-Typhonissa on 17mm hexit ja normaali 1/8 buggy kokoiset renkaat
-On hyvin tärkeätä säännöllisesti tarkastaa renkaanliimaukset ja jos jostain on hieman irti paikata liimalla
-Vanteissa oleva reikä kannattaa tukkia esimerkiksi teipinpalasella heti. Sen sijaan voit tehdä reijän keskelle kumia 2/rengas esimerkiksi nahkap*skalla. Silloin kaikki pöly ja kosteus lentää renkaasta ulos keskipakovoiman avulla.
Viritysosat
Arrma Typhonissa on todella hyvä auto heti paketista ja se ei missään nimessä tarvitse viritysosia. Mutta tottakai päivittäminen on hauskaa joten tässä on pari päivitysideaa.
-Jos omistat Typhon v1 tai V2 auton voit päivittää autoa 2018 version osilla.
-Nopeampi ja vääntävämpi ohjausservo parantaa ajomukavuutta
Savöx SW-1210SG Plus Servo 32Kg 0,13s HV Alu Coreless Steel Gear WPKori
Vakiokori kestää hyvin, mutta sen kestävyyttä voi parantaa.
-Reikiä voi hieman pidentää varovaisesti(eli teet niistä enemmän ovaaleja pituussuunnassa)
Sähköt
-Moottori ja nopeudensäädin on luotettava ja tehokas, meidän mielestä niiden päivittämisessä ei ole merkittävää hyötyä
-Servo on myös hyvä ja toimiva, mutta jos haluaa hieman paremmin ajavan auton niin suosittelemme päivittämään servon, meidän suositus on vesitiivis Savox 1210SG
Savöx SW-1210SG Plus Servo 32Kg 0,13s HV Alu Coreless Steel Gear WP. 1210SG servon alle kannattaa laittaa pari prikkaa jotta servo ei ota pohjalevyyn kiinni. Suosittelemme vähintään 20kg vääntävää servoa jos haluat päivittää servon
-Tactic ttx300 on loistava radio eikä siinä sinänsä ole mitään vikaa. Kilparadioilla saat kuitenkin paremman ajotuntuman ja varsinkin radalla ajo sujuu yleensä paremmin. Jos radiota joskus päivittää kannattaa valita Sanwan kilparadio (MT-S ja kalliimmat) oman budjetin mukaan
Kestävyys
Arrma Typhon on yksi kestävimmistä autoista jota olemme nähneet, mutta pari vinkkiä:
-Tukivarren ja pillowball pallon väliin kannattaa laittaa metallinen prikka 6mm sisähalkaisijalla tukemaan rakennetta. Samalla voit laittaa tipan ruuvilukitetta jotta pallo ei ruuvaudu auki itsekseen.
-Osia jotka voi olla hyvä pitää varana on esimerkiksi tukivarret, ohjauspalat, siipiteline, runkojäykistimet, ackermanlevy, saranatappipidikkeet, pinion ratas, etupuskuri.
-Diffien välystä voi olla hyvä tarkastaa ja tarvittaessa shimmata.
-Muista tarkistaa että ruuvit ja mutterit ovat kireällä. Ruuvit jotka menevät metalliin on hyvä kiinnittää ruuvilukitteella.
Mistä löydän muita harrastajia jotka harrastaa Arrma autoilla?
-Facebookissa löytyy aktiivinen ryhmä jossa löydät Suomen muut arrma kuskit: ArrmaRCSuomi ryhmä, tervetuloa mukaan!
-RC10 foorumin Arrma Kraton aiheessa voi myös löytää apua: RC10 keskustelufoorumi