Kilpaileminen RC-autoilla on loistava harrastus. Radalla vietetty aika on hauskaa ja koukuttavaa. Kilpa-autot yleensä kasataan ja niihin valitaan sopivat komponentit. Tässä alla on ohje sinulle, joka haluaa kasata 1/10 kilpauton (2WD tai 4WD)
Ensimmäisenä valitaan luokka ja auto. Takaveto auto on hieman halvempi, hieman yksinkertaisempi ja kasaaminen on helpompaa. Neliveto soveltuu niille jotka haluaa kovaa vauhtia ja paljon tehoa. Neliveto ei ole yhtä tarkka kaasusormesta, mutta molemmissa luokissa menestyminen on ihan yhtä vaikeaa.
1/10 Takavetoluokka on suosituin luokka, jossa kilpailu on kova ja erot pienet. Kannattaa valita varmasti toimiva auto jos haluaa menestyä. Team Associated on aina ollut takavetoluokassa dominoiva merkki ja suosittelemme B6.2 tai B6.2D autoa. Jos ajat sisäradalla tai kovalla pidolla suosittelemme B6.2 autoa mutta jos ajat pääsääntöisesti liukkaalla ulkoradalla B6.2D on parempi vaihtoehto. Osat ovat yhteensopivat joten voit muokata B6.2 autostasi B6.2D auton ja päin vastoin. Jos et halua krossi autoa tarjolla löytyy myös isommat SC ja Truggy autot jotka ovat myös loistavia kilpa-autoja
1/10 Neliveto luokassa autot ovat todella nopeita ja reagoivia. Nelivetoisissa autoissa on enemmän osia voimansiirrossa ja enemmän liikkuvia osia. Meidän parhaat nelivetoautot ovat joko Team Associated B74.1, B74.1D tai HB Racing D418 jotka molemmat ovat luokkansa ehdotonta kärkeä.
Tämän jälkeen pitää valita sopiva moottori ja nopeudensäädin.
Moottoriksi meillä on tarjota Team Orion ja Reedy huippulaadukkaat moottorit. Näissä merkeillä on laadukkaat moottorit eri käämimäärällä. Käämimäärä vaikuttaa tehoon ja pienempi numero on tehokkaampi. Käämimäärän näkee moottorin T-luvusta. Takavetoluokkaan sopivan tehoinen moottori on noin 6.5t-10.5t. Sopiva moottori harrastajalle on 7.5t -8.5t ja jos olet uusi eikä sinulla ole kauheasti kokemusta suosittelemme 8.5t-10.5t moottoria. Kovimmat kilpa-kuskit käyttävät jopa 6.5t moottoria kovalla pidolla. Nelivedossa käytetään 5.5t-8.5t moottoria.
Nopeudensäädintä valittaessa suosittelemme joko Team Orion tai Reedy nopeudensäädintä joissa on hyvä kaasutuntuma, kestävyys ja ne ovat laajasti säädettävissä. Laadukas nopeudensäädin helpottaa ajamista ja on hyvä invenstointi harrastukseen. Jos haluaa aloitella halvemmalla budjetilla halvempi Hobbywing sopii hyvin aloittavalle harrastajalle.
Huomioi meidän moottori ja nopeudensäädin paketit:
Huomioi myös että nopeudensäädin vaatii juottamista ja tarvitet akuille sopivan liittimen, yleensä joko 4mm tai 5mm bullet liitin:
Seuraavaksi valitaan servo sekä radio ja vastaanotin.
Servoksi kannattaa valita metallirattainen servo jossa on tarpeeksi vauhtia ja vääntöä. Suosittelemme nopeudeksi vähintään 0,10s jos harrastat aktiivisesti tai 0,15s jos vain aloitat harrastamisen etkä halua investoida isoa summaa. Vääntöä servossa olisi hyvä olla vähintään noin 6-7kg, mielellään lähemmäs 10kg. Low-profile servo säästää tilaa tai normaali servo toimii myös hyvin.
Ohjaimen valinnassa ei välttämättä kannata mennä halvimman perään. Yleensä kilpa-kuskit käyttävät yhtä radiota moneen autoon ja monta vuotta. Ohjain on myös se osa josta pidät kiinni ja josta loppupeleissä vaikutat miten auto etenee radalla. Kannattaa ehdottomasti valita Sanwan laadukkaan radion ja välttää halvemmat ja vähemmän laadukaat ohjaimet. Sanwalla on oikeestaan kaksi eri ohjainryhmää, halvemmat MX-V ja MX-6 sekä täysveriset kilpa-radiot MT-S, MT-4, MT44, M12RS M12S ja erikoisversioita kuten Piano Black versiot. Ero halvemmissa ja kilparadiossa on yllättävän iso joten suosittelemme täysveriseen kilpailemiseen vähintäänkin MT-S radion. Jos budjetti kuitenkin ei kestä kilpa-radiota pääset hyvin alkuun halvemmilla ohjaimilla. Suurin ero on ajotunutmassa ja tarkkuudessa ja paremmalla radiolla auton ohjaaminen tuntuu luonnollisemmalta ja auto menee oikeasti sine minne ohjaatkin, ero on yllättävänkin iso ja päivtittämällä halvempi radio kilpa-radioon varmasti yllättää positiivisesti.
Akkuna käytetään 2s Shorty Lipo akkuja. Autossa tulee olla vähintään noin 3000mAh takavedossa, nelivedossa miellään yli 4000mAh. C-arvo on hyvä olla vähintään 50. Takavetoautoissa käytetään monesti ns. low profile akkuja kun nelivedossa käytetään yleensä normaaleja shorty akkuja.
Akku tarvitsee luonnollisesti laturin kaveriksi. Meillä on laaja valikoima latureita joten suosittelemme valitsemaan omaan budjettiin sopivan täältä:
Nyt kun sähkökomponentit ovat valmiit on seuraavien tuotteiden vuoro.
Tarvitset autoosi renkaat inserti ja vanteet. Nämä riippuvat paljon siitä millä alustalla ajat mutta tässä on pari vinkkiä:
Tekonurmi (Hakkila), Matto: MiniDart takana, edessä 4wd Wide Stagger 2wd Cut-stagger
Kova lattia, Kaakeli, Betoni: MiniPin takana, edessä 4wd MiniPin, 2wd MiniPin slim
Savirata: Hole-Shot Takana, edessä 4wd Hole-shot, 2wd JConcepts
Nelivetoon: Neliveto renkaat ja vanteet tekonurmelle
Takaveto: Takaveto renkaat ja vanteet tekonurmelle
Nyt olemme jo lähelle että paketti olisi täysin valmis, mutta tarvitset vielä joitakin tarvikkeita. Tässä alla lista hyvistä tarvikkeista:
Työkalusarjat:
Tärkeimmät työkalut ovat yleensä: 1,5mm hex, 2,0mm hex, 2,5mm hex, 5,5mm mutteri ja 7,0mm mutteri
Öljyt tulee yleensä paketissa mukana, mutta seuraavat öljyt ja rasvat voivat tulla hyvään käyttöön:
Tässä on meidän valmiiksi rakennettu paketti alusta: