RAJOJEN KOETTELUA
M8-luokka on yksi vaikeimpia haaroja koko RC-harrastuksessa. Se vaatii korkeat standardit ja tarkan huomion pienimpiinkin yksityiskohtiin. Viimeisin kehitystyön tulos Associated Electricsin Area51:ltä on suunniteltu puskemaan suorituskyvyn rajoja ja pidentämään RC8-alustan saavutusten listaa entisestään.
RC8B4 Team Kitin ominaisuudet
Innovatiivinen keulan geometria vähennetyn king pin-inklinaation ohjauspaloilla sijoittaa pyörän pivotin keskelle eturengasta lisäten vakautta ja tehden ohjauksesta yhdenmukaisen koko kääntöalueella
- Tämän kanssa yhteistyössä toimii uusi leveämmälle tuotu ylätukivarren nivelkohta
Uudet vaihdelaatikot ovat erilaiset keulassa ja perässä
- Etuvaihdelaatikossa on 3,5-asteen pinionin kulma, jotta keskikardaani olisi suorassa parempaa voimansiirron tehokkuutta ja vähennettyä vaiheistusta ja tärinää varten
- Takavaihdelaatikossa on 0-asteen pinionin kulma sekä keskelle asetettu takajäykistimen kannake
- Molempiin vaihdelaatikoihin menee isommat laakerit kuin RC8B3-autoissa. Vanhasta 6x12x4mm tavallisista laakereista on siirrytty 6x13x5mm laipallisiin laakereihin parantaen laakereiden sekä pinioneiden elinikää.
- Vakaajien tukiin käytettävien kiinnitystarpeiden määrää on vähennetty helpottamaan asennusta ja huoltoa
- Kestävyyttä on parannettu kohdissa, jotka yleensä kärsivät kulutuksesta eniten, eritoten pinionin ja ulomman kannen alueilta.
Uusi etuylätukivarren suunnittelu
- Suunniteltu mahdollistamaan laaja valikoima erilaisia joustavuus- ja jäykkyysvaihtoehtoja
- Vaihtoehtoiset insertit tulevat olemaan saatavilla joustavuuden ja jäykkyyden hienosäätämistä varten, ja ne voidaan kiinnittää joko varren ylä- tai alapuolelle
- Mukana tulee muotoiltu "siipi" insertti, jolla voidaan kasvattaa keulan downforcea
- Käyttää vaihdettavaa saranatapin holkkia vähentämään välystä ja kasvattamaan iskunvaimennuksen dynamiikkoja
Uusi etualatukivarren suunnittelu
- Suunniteltu mahdollistamaan laaja valikoima erilaisia joustavuus- ja jäykkyysvaihtoehtoja.
- Vaihtoehtoiset insertit tulevat olemaan saatavilla joustavuuden ja jäykkyyden hienosäätämistä varten
- Uusi yksiosainen vakaajan linkki kiinnittyy samassa linjassa vakaajan kanssa kupukantaisella ruuvilla sokan sijasta helpompaa asennusta varten
- Vaihtoehtoiset insertit kiinnittyvät varsian ala- tai yläpuolille, kuskin oma valinta!
Uusi takatukivarren suunnittelu
- Suunniteltu olemaan joustavuudeltaan optimaalinen ilman inserttejä, mutta insertit tulevat silti olemaan saatavilla joustavuuden ja jäykkyyden säätämistä varten, ja ne voidaan asentaa varren ylä- tai alapuolelle
- Uusi kulmaan asetettu yksiosainen takavakaajan linkki on kiinnitetty samassa linjassa vakaajan kanssa kupukantaruuvilla sokan sijaan yksinkertaistamaan asennusta
Uudessa siipitelineessä on siiven kulman säätämiseen shimmejä, huomattavia parannuksia kestävyydessä, aerodynaaminen muoto sekä reilusti sijaa iskunvaimentimien asentojen säätämiseen
- Kaksi eri korkeuta siivelle perän downforcen säätämistä varten
- Kolme eri kulmaa siivelle: 0, -2 ja -4 astetta
- Paranneltu suunnittelu myös pitää siiven kiinnittämiseen käyetyt mutterit tiukasti paikallaan, jotta ne eivät pääse pyörimään kannakkeessa
- Neljä kannakkeen ruuvia irroitetaan takaiskaritornin takapuolelta, joka yksinkertaistaa huoltotöitä
Uudessa takasiivessä on enemmän pystysuuntaisia eviä parantamaan auton vakautta suoraan ajettaessa, korkeampi siiven takaosa kasvattamaan downforcea, parannettu vahvuus useammissa kohdissa vähentämään vääntymisen aiheuttamaa kulumaa, ja merkit siiven takaosassa reikien tekemistä varten
- Sisältää kaksi erilaista siipiprikkaa säätämistä varten: ensimmäinen on perinteinen yksiosainen tasainen prikka, ja toinen puolestaan on pystysuuntainen vakauttava evä kasvatamaan vakautta suorilla entisestään
Uudessa takajäykistimessä on useita ominaisuuksia ja joustavuusvaihtoehtoja
- Takajäykistin on kiinnitetty keskelle vaihdelaatikkoa, joka vähentää kulumaa, keskittää leikkausvoimia, ja kasvattaa perän- ja voimansiirron osien elinikää
- Jäykistimessä on kolme pohjalevyn joustavuus-optiota, jotka hyödynävät kaha kiinnityskohtaa
1. Molemmat ruuvit (jäykin)
2. Yksi ruuvi, kauempi
3. Yksi ruuvi, lähempi (joustavin)
- Ylempi jäykistimen kiinnitys sisältää kaksi vaihtoehtoa säätämään joustavuutta eri suunnissa
1. Mukana tulevat insertit, jotka estävät kiertymisen antaen jäykistimen joustaa vain kiinnityskohtien välistä linjaa pitkin
2. Vaihtoehtoinen pallo, joka antaa jäukistimen joustaa vapaammin muissakin suunnissa
- Irroitettava insertti, jolla itse jäykistimen joustavuutta voidaan säätää
Uusi +1mm offsetin takanapa on samanlainen molemmilla puolilla, ja sisältää insertit akseleiden korkeuden säätämistä varten, joilla voidaan vaikuttaa auton roll-centeriin
- Navan kanssa käytettävä laakeri on 8x16x5mm laipallinen laakeri, mutta siihen käy myös 15x21x4mm laakeri CVA-vetoakseleita varten
Uusi polttoainetankki useilla ominaisuuksilla
- Uusi malli uuteen kohtaan sijoitetun ohjauksen mahduttamiseksi
- Optimoitu tankin kapasiteetti
- Sisältää ergonomiseksi suunnitellun tankin kannen vetimen
- Tankin ylemmästä puoliskosta löytyy merkinnät, joiden avulla voi ajon jälkeen helposti tarkistaa kuinka paljon polttoainetta jäi yli
- Roiskesuojan korkeutta on lisätty
- Pidemmälle asetettu tankin kannen sarana pitää tankin paremmin kiinni ja tankin ja kannen välin entistä tiiviimpänä
- Sisältää kolme pinottavaa inserttiä tankin tilavuuden säätämistä varten kilpailuissa
Edelleen jatkuvan tutkimuksen ja kehityksen takia kuvat eivät välttämättä vastaa lopullista kittiä. Kuvissa näkyvässä autossa on kiinni osia, joita ei tule kitissä mukana: moottori, putki ja pakosarja, transponder, servot, vastaanotin, vanteet ja renkaat. Vaatii asennuksen ja maalaamisen.