Team Associatedin uusi RC8B4e on julkaistu!
RAJOJEN KOETTELUA
M8-luokka on yksi vaikeimpia haaroja koko RC-harrastuksessa. Se vaatii korkeat standardit ja tarkan huomion pienimpiinkin yksityiskohtiin. Viimeisin kehitystyön tulos Associated Electricsin Area51:ltä on suunniteltu puskemaan suorituskyvyn rajoja ja pidentämään RC8-alustan saavutusten listaa entisestään.
RC8B4e Team Kit Ominaisuudet
Uusi rungon järjestys tuoden mukanaan kaksi erilaista vain shorty-tyyppisille akuille suunnattua akkukonfiguraatiota. Molempiin kuuluu keskelle sijoitettu keskidiffi ja suorassa olevat keskikardaanit voimansiirron tehokkuutta ja hyvää alustan tasapainoa varten.
- Konfiguraatio 1: Kahden 2s shortyn "saddle pack" matalaa painopistettä ja loistavaa painojakaumaa varten
- Konfiguraatio 2: Yksi 4s shorty yksinkertaista järjestelyä ja keskemmälle sijoitettua painopistettä perinteiseen täysimittaiseen 4S-akkuun verrattuna varten
Innovatiivinen keulan geometria vähennetyn king pin-inklinaation ohjauspaloilla sijoittaa pyörän pivotin keskelle eturengasta lisäten vakautta ja tehden ohjauksesta yhdenmukaisen koko kääntöalueella
- Tämän kanssa yhteistyössä toimii uusi leveämmälle tuotu ylätukivarren nivelkohta
Uusi etuylätukivarren suunnittelu
- Suunniteltu mahdollistamaan laaja valikoima erilaisia joustavuus- ja jäykkyysvaihtoehtoja
- Vaihtoehtoiset insertit tulevat olemaan saatavilla joustavuuden ja jäykkyyden hienosäätämistä varten, ja ne voidaan kiinnittää joko varren ylä- tai alapuolelle
- Mukana tulee muotoiltu "siipi" insertti, jolla voidaan kasvattaa keulan downforcea
- Käyttää vaihdettavaa saranatapin holkkia vähentämään välystä ja kasvattamaan iskunvaimennuksen dynamiikkoja
Uusi etualatukivarren suunnittelu
- Suunniteltu mahdollistamaan laaja valikoima erilaisia joustavuus- ja jäykkyysvaihtoehtoja.
- Vaihtoehtoiset insertit tulevat olemaan saatavilla joustavuuden ja jäykkyyden hienosäätämistä varten
- Uusi yksiosainen vakaajan linkki kiinnittyy samassa linjassa vakaajan kanssa kupukantaisella ruuvilla sokan sijasta helpompaa asennusta varten
- Vaihtoehtoiset insertit kiinnittyvät varsian ala- tai yläpuolille, kuskin oma valinta!
Uusi takatukivarren suunnittelu
- Suunniteltu olemaan joustavuudeltaan optimaalinen ilman inserttejä, mutta insertit tulevat silti olemaan saatavilla joustavuuden ja jäykkyyden säätämistä varten, ja ne voidaan asentaa varren ylä- tai alapuolelle
- Uusi kulmaan asetettu yksiosainen takavakaajan linkki on kiinnitetty samassa linjassa vakaajan kanssa kupukantaruuvilla sokan sijaan yksinkertaistamaan asennusta
Uudessa siipitelineessä on siiven kulman säätämiseen shimmejä, huomattavia parannuksia kestävyydessä, aerodynaaminen muoto sekä reilusti sijaa iskunvaimentimien asentojen säätämiseen
- Kaksi eri korkeuta siivelle perän downforcen säätämistä varten
- Kolme eri kulmaa siivelle: 0, -2 ja -4 astetta
- Paranneltu suunnittelu myös pitää siiven kiinnittämiseen käyetyt mutterit tiukasti paikallaan, jotta ne eivät pääse pyörimään kannakkeessa
- Neljä kannakkeen ruuvia irroitetaan takaiskaritornin takapuolelta, joka yksinkertaistaa huoltotöitä
Uudessa takasiivessä on enemmän pystysuuntaisia eviä parantamaan auton vakautta suoraan ajettaessa, korkeampi siiven takaosa kasvattamaan downforcea, parannettu vahvuus useammissa kohdissa vähentämään vääntymisen aiheuttamaa kulumaa, ja merkit siiven takaosassa reikien tekemistä varten
- Sisältää kaksi erilaista siipiprikkaa säätämistä varten: ensimmäinen on perinteinen yksiosainen tasainen prikka, ja toinen puolestaan on pystysuuntainen vakauttava evä kasvatamaan vakautta suorilla entisestään
Uudessa takajäykistimessä on useita ominaisuuksia ja joustavuusvaihtoehtoja
- Takajäykistin on kiinnitetty keskelle vaihdelaatikkoa, joka vähentää kulumaa, keskittää leikkausvoimia, ja kasvattaa perän- ja voimansiirron osien elinikää
- Jäykistimessä on kolme pohjalevyn joustavuus-optiota, jotka hyödynävät kaha kiinnityskohtaa
1. Molemmat ruuvit (jäykin)
2. Yksi ruuvi, kauempi
3. Yksi ruuvi, lähempi (joustavin)
- Ylempi jäykistimen kiinnitys sisältää kaksi vaihtoehtoa säätämään joustavuutta eri suunnissa
1. Mukana tulevat insertit, jotka estävät kiertymisen antaen jäykistimen joustaa vain kiinnityskohtien välistä linjaa pitkin
2. Vaihtoehtoinen pallo, joka antaa jäukistimen joustaa vapaammin muissakin suunnissa
- Irroitettava insertti, jolla itse jäykistimen joustavuutta voidaan säätää
Lisää ominaisuuksia...
- Uusi kaksiosainen lukitseva moottoripukki pitää mootorin hyvin paikallaan ja mahdollistaa 30mm tuulettimen asentamisen moottorille. Rattaiden välys säädetään pohjalevyn alta, kuten RC8B4-autossakin
- Uudet akkutelineet sisäänrakennetuilla stoppereilla helpottavat akun asennon säätämistä
- Uudet ylikokoiset tarranauhat yksinkertaistavat akunkiinnitystä pitäen sen kuitenkin hyvin paikallaan
- Uudelle nopeudensäätimen suojatulle aluslevylle on pohjalevyssä kaksi kiinnityskohtaa -- yksi kullekin akkukonfiguraatiolle
- Uudessa vastaanotinkotelossa sisäänrakennetuilla servopukeilla on integroituna johtojen reitit ja entistä suurempi tilavuus isompia vastaanottimia varten.
- Mukana johtojen reitittämisessä auttavat klipsut akun johdoille ja moottorin sensorijohdolle.
- Uusissa sivusuojissa on integroituna johtojen reitittämiskohdat ja ne ovat yli 2,5cm kapeammat kuin edellisessä autossa
- Uudessa kova-anodisoidussa RC8B4e:n 7075-alumiinisessa pohjalevyssä on päivityksiä, jotka vahvistavat ulosjoustoa rajoittavien ruuvien kohtia sekä kick-upin aluetta. Lisäksi pohjalevyyn on tehty muutoksia elektroniikan uuden järjestyksen takia
- Sisältää RC8B3.2 keskibulkin uudella RC8B4e ylädekillä
- Uusi RC8B4e hiilikuituinen etuylädekki on päivitetty tekemään tilaa uudelle ohjauksen geometrialle sekä uudelle etujäykistimelle
- Uudet ohjauksen vivut yläpuolelle kiinnitettävällä ohjaustangolla tuovat lisää tilaa vaihdelaatikon ympärille
- Uusi päivitetyn keulan geometrian ympärille suunniteltu alumiininen ohjaustanko on sekä kevyt, että kestävä
- Uudet vipujen mutterit ovat pidemmät, jotta ne eivät laahaisi ohjaustankoa yhtä paljoa ohjauksen joustaessa
- Päivitetty ohjausservon linkitys sisältää uuden kovaa käyttöä kestävän pallon kierteillä sekä teräsruuvinivelen.
- Uudet A ja B siniset alumiiniset tukivarsien kiinnikkeet ovat muotoiltu asettumaan lomittain pohjalevyn kanssa
- Uusi ylätukivarsien kannake on huomattavasti leveämpi kuin RC8B3-sarjassa, jotta saadaan tarvittava geometria uusille vähennetyn KPI:n (king pin inclination) ohjauspaloille
- Uuden etuiskaritornin kestävyyttä on parannettu, ja se mahdollistaa ylätukivarsien kannakkeiden inserttien vaihtamista etupuoletla purkamatta tornia ensin vaihdelaatikosta
- Uusi etujäykistin on yhä pitkä, kuin lyhyt etujäykistin RC8B3-sarjalaisissa ideaalia etupään joustavuutta varten
- Uusi etummainen korin kiinnike on upotettu etuylädekkiin ja on helppo asentaa kummin päin vain
- Uusissa jouslautasissa sekä iskareiden alapäät lukittuvat yhteen ruuveilla, jotta ne eivät irtoa kolareissa. Myös iskareiden alapäiden materiaalia on vaihdettu, se on sama kestävä materiaali, kuin Team Associatedin 1/10-autoissa
- Uudet etuiskareiden holkit ovat 1,5mm pidemmät, kuin RC8B3 iskareiden kannakkeet
- Uudet takaiskareiden holkit ovat 4mm pidemmät, kuin RC8B3 iskareiden kannakkeet
- Ison halkaisijan matalaprofiiliset SHCS-tyyppiset ruuvit ovat käytössä läpi krossarin korvaten perinteisen ruuvi/prikkasysteemin
Uudessa kaksiosaisessa taaemmassa korin kiinnikkeessä on kumiholkki, joka pidentää korin ikää anamalla tällä hieman joustovaraa
- Uusien linkkien päiden kierteiden toimivuutta on parannettu, niissä on muotoilua helpottamaan vanttiavaimen käyttöä ja ne ovat tehty samasta kestävästä materiaalista kuin Team Associatedin 1/10-autojen linkkien päät
- Uusi pidempi 5x44mm takaylätukivarren vantti
- Uusi +1mm offsetin takanapa on samanlainen molemmilla puolilla, ja sisältää insertit akseleiden korkeuden säätämistä varten, joilla voidaan vaikuttaa auton roll-centeriin. Navan kanssa käytettävä laakeri on 8x16x5mm laipallinen laakeri, mutta siihen käy myös 15x21x4mm laakeri CVA-vetoakseleita varten
- Uuden CVA-akselin olka-akselissa on kiinnitin tapin paikallaan pitämistä varten, ja se käyttää kahta 8x16x5mm laipallista laakeria (kuten RC8B3:n universaalit akselit)
- 93mm CVA-vetoakselit löytyvät auton joka nurkasta
-93,5mm etu- ja 104mm takakeskikardaanit 14mm tapeilla tulevat nyt suoraan paketista entistä parempaa voimansiirron tehokkuutta varten
- Uudessa takaiskaritornissa on kaksi sisäänrakennettua siiven korkeuden asentoa; RC8B4 "matala" vastaa RC8B3 "korkeaa" ja RC8B4:ssä on lisäksi +5mm korkeus-optio säätämällä siiven kannakkeiden adaptereita, ja kaikkeen tähän pääsee helposti käsiksi auton takaosasta
- Vanteiden hexit paketissa ovat "+0"-milliset sekä eteen, että taakse
- Mukana tulee vakaajiksi 2,2mm paksuinen eteen ja 2,4mm paksuinen taakse
- Uusi RC8B4e "Gamma" kori on Area 51 insinöörien tyylittelemä ja tuo hyvän ulkonäkönsä lisäksi autoon myös loistavat aerodynaamiset ominaisuudet ja sitä kautta tekee auton ajettavuudesta ylivertaisen. Mukana tulee 3 erilaista keulapalaa: perinteinen, keskikorkuinen siipi ja korkea siipi
RC8B4e Team Kit Ennestään tutu ominaisuudet
- V3 tasauspyörästöt 42T-ulkorattaalla ja 12T-pinion rattaalla. Sisältää uusia päivitksiä HTC sivurattaisiin sekä planeettapyöriin, mitkä parantavat diffien elinikää ja pitävät ne samanlaisempina läpi pitkienkin ajojen
- 16mm iskarit sinisillä etujousilla (8,75 coil) ja uusilla vihreillä takajousilla (11,25 coil), jäykät iskunvaimentimien rakot, korkit joilla iskareita voidaan käyttää bleedereinä tai emulsioina, sekä siniset alumiiniset kaulukset kierteillä
-RC8B3.2 kapeat takatukivarsien kiinnikkeet
Edelleen jatkuvan tutkimuksen ja kehityksen takia kuvat eivät välttämättä vastaa lopullista kittiä. Kuvissa näkyvässä autossa on kiinni osia, joita ei tule kitissä mukana: moottori, putki ja pakosarja, transponder, servot, vastaanotin, vanteet ja renkaat. Vaatii asennuksen ja maalaamisen.